To je morálka? (O jednej dopravnej nehode a čo stým súvisí)

20.08.1960 00:00

Publikované v týždenníku Priekopník zo dňa 20. augusta 1960

Nieto skoro dňa, aby na cestách nášho okresu nedošlo k dopravnej nehode. Mŕtvi, ranení, veľké materiálne škody – to je smutná bilancia týchto nehôd. O koľko menej by ich mohlo byť, keby vodiči motorových vozidiel dodržiavali dopravné predpisy. Keby, keby!

     To je však nie všetko. Sú vodiči, ktorí nielenže nedodržujú predpisy a premávke na cestách, ale dopúšťajú sa činov, ktoré sú nezlučiteľné s morálkou socialistického človeka.

     V jednom zo záznamov VB čítame: „Dňa 4. VIII. t.r. (1960) asi o 21. Hod. bol nájdený medzi obcou Slovenská Ľupča a Lučatín motocyklista Jaroslav Dobrota z Kráľovej, bývajúci v Malachove. Ležal v bezvedomí v priekope. Havaroval na svojom motocykli JAWA 350. Keďže sa javili príznaky, že J. Dobrota bol zranený iným vodičom motorového vozidla, ktorý po čine ušiel, bolo urobené pátranie po motorovom vozidle a vodičovi. Kladný výsledok bol zaznamenaný už na druhý deň ráno. Bolo zistené, že vodič motorového vozidla značky GARANT, ŠPZ NS-43-68 Antonín Filko, zamestnaný ako vodič u n.p. Zberné suroviny v B. Bystrici, mal len pravé predné svetlo, ľavé mu nesvietilo, čím uviedol v omyl oproti idúceho motocyklistu Dobrotu, následkom čoho došlo k havárii motocyklistu. Vodič Antonín Filko, hoci vedel o havárii, zranenému neposkytol pomoc, ale z miesta činu ušiel.

     Vedel o tom, že zrazil človeka a predsa ušiel. Nezáležalo mu na tom, že ide život človeka. Veď ako by aj. Stačil si už zvyknúť na to, aby videl vždy len seba a svoje vlastné záujmy. Čo tam po druhom.

     Taká je morálka ľudí Filkovho typu. Je to morálka, ktorá do nášho sveta nepatrí. Všetci tí, čo sa ňou riadia, musia vedieť, že im to môže vyniesť len opovrhnutie a hnev celej spoločnosti.